søndag den 10. august 2014

Gratis Opskrift På Hæklede Håndklæder - " Sommerstykker" - Ren Yoga


 Simple Hæklerier og Strikkerier gør noget helt særligt for mig,  når jeg sidder med ikke alt for store sager baseret på  simple teknikker,  som gentager siger i et overskueligt mønster er det Ren Yoga for min sjæl.

Kender du følelsen af at "forsvinde" ind i en håndarbejdsrytme og koble omverden helt af?



Stykkerne her er hæklet på nål no. 3, jeg hækler ikke stramt og kan godt lide at ex. håndklæder bliver lidt "bløde" i strukturen, ikke for faste, så hækler du stramt vil jeg anbefale en 3,5 nål.

Jeg har hæklet i   Blomsterfrø  fra TanteGrøn , et lækkert blødt bomuldsgarn i nogle virkelig smukke farver.
Blomsterfrø løber 178m på 50 g og anbefales på pind 2,5-3.


Her kommer så "opskriften" Rigtig god hæklelyst , pas dog på, det er stærkt vanedannende !!

Du skal bruge:

Blømsterfrø  100g  fv 1, 50g fv 2, 50 g fv 3 ( fv 2 og 3. vil der være en rest af som kan bruges i de næste )
Hæklenål no 3, ( evt 3,5 hvis du hækler stramt )

Færdigt mål ca 40 x 60 cm

Slå 70 lm løst op i fv. 1 ( ex grå no 34)

Stik i 2 m fra nålen og hækel 68 fastmasker i luftmaskerne , vend med 1 luftmaske.

Gennem resten af arbejdet hækles imellem maskerne fra foregående række.

Gentag nu dette mønster i alt 12 gange :
* 4 rækker halve stangmasker, vend med 2 luftmasker efter hver række,
2 rækker hele stangmasker , vend med 3 luftmasker efter rækken *

Skift til fv 2 ( ex lys grøn no 12 )
Hækel 8 rækker med halve stangmasker, vend med 2 luftmasker.

Skift til fv 3 ( ex lys rav no 36 )
Hækel 4 rækker halve stangmasker, vend med 2 luftmasker.
På 5. række, hækel 30 halve stangmasker, 8 luftmasker , spring 8 masker over og hækel de sidste 30 halve stangmasker på rækken, vend med 1 luftmaske
På 6. række hækles fastmasker , også henover luftmaskerne.
7. og 8. række hækles fastmasker, træk nu garnet igennem og hæft enderne.

VASKE TIP :

Når jeg hækler og strikker håndklæder / karklude og lignende lægger jeg altid det færdige arbejde i en balje med iskoldt vand uden sæbe i ca 24 timer , herefter "koger" jeg arbejdet ved at fylde en skål med kogende vand uden sæbe og dyppe arbejdet i vandet  i ganske få minutter  , til slut centrifugerer jeg det i maskinen og tumbler det. Så har man et stykke som er top tunet til formålet at tørre og suge.

Rigtig god Søndag Og god hæklelyst hvis du har fået trang til det ;-)

KH W

5 kommentarer:

Unknown sagde ...

Fine håndklæder! Og fedt med vasketippet - tak :)

Kh. Louise
www.garngrammatik.dk

Mette M sagde ...

De ser superfine ud og garnet skal jo prøves - det drager!! 😍 Jeg må prøve vasketippet på mine mange karklude hæklet af bomuldsrester 😊
Kh
Mette

Pia´s Hverdag sagde ...

Tak for opskrift, de er så fine, jeg tror mit næste køkken håndklæde skal hækles

Katstrik sagde ...

Smukke håndklæder og 1000 tak for opskriften m det hele 😉

tichtach sagde ...

Hjamen altså, fantastisk at jeg har kunne inspirere. Og ja, jeg kender det så godt - det med yoga for sjælen. Især når jeg husker at tilpasse sværhedsgrad med dagens energi :-)

Når jeg har fået rystet græsplænen af ryggen kommer jeg ned til dig!

KH
tina